Healthy with Rebecca

Kontakt: healthywithrebecca@hotmail.com

Tips för bättre hållning

Publicerad 2015-07-08 15:39:58 i Tips,

 
Något som har blivit allt vanligare är att vi får sämre och sämre hållning, en ganska självklar utveckling då vi sitter mer och mer i vår vardag. 
 
1. Träna balanserat. Antingen så fokuserar man mer på bröstmusklerna eller på ryggmusklerna. Det gäller att träna båda delarna lika mycket.

2. Stå upp oftare. Om du har ett stillasittande jobb så kan det vara en bra idé att stå upp delar utav dagen. Om du inte har ett höj- och sänkbart skrivbord kan du istället tänka på att ta mikropauser. Efter varje timme du har jobbat kan du kliva upp och gå några varv i lokalen - tex för att hämta en kopp kaffe eller en frukt.
 
3. Sträck på dig! Bli bättre på att stretcha efter varje träningspass, men också i vardagen. Vid varje mikropaus ser du till att sträcka ut hela överkroppen. Det gör att du mjukar upp musklerna och det blir mer naturligt att axlar sjunker ner och ryggen hålls rak.
 
4. Påminn dig själv. Ha antingen en post-it-lapp på datorskärmen eller en påminnelse på mobilen om att du ska sträcka på dig. Se till att du hela tiden tänker på din hållning. Det är lätt att sjunka ihop utan att tänka på det, så vi måste hela tiden bli påminda! Titta dig själv i en spegel eller ett skyltfönster när du går förbi ett - sträcker du på dig?!
 
5. Ha tålamod! Om du är otränad i ländryggen blir du snabbt trött och upplever att det gör ont. Försök att tänka bort att det är jobbigt, se det som ett tecken på att du bör lägga in mer träning för ryggen! Med tiden kommer du att se resultat precis som med all annan träning och känna att det inte alls är så jobbigt längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Rebecca Rehn

En tränings- och hälsoblogg som fokuserar mycket på recept och tung styrketräning, men även välmående i stort. Jag som driver bloggen heter Rebecca, är 21 år gammal och kommer ursprungligen ifrån Härjedalen, men studerar just nu till Fysioterapeut på Uppsala universitet. Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela