Healthy with Rebecca

Kontakt: healthywithrebecca@hotmail.com

Billig och nyttig mat till student

Publicerad 2014-04-30 08:23:41 i Livsmedel, Tips,

Det är många som anser att äta nyttigt = dyrt, och det stämmer delvis. Men man får lära sig hur man handlar smart! Jag flyttade hemifrån för att plugga när jag var 16 år, och det var ju under den tiden jag hittade till träningen. Jag lärde mig också då hur man ska handla för att komma undan så billigt som möjligt, samtidigt som det är kvalité på maten.

 
- Handla på stormarknad. Om du bor i en stad så finns det säkert någon större butik som Lidl, ICA maxi eller Willys. Ju större butik, desto billigare priser. Jag hade ingen bil under tiden jag bodde i Sundsvall, så att ta sig till en stormarknad krävde en bussresa på ca en halvtimme, men det var det värt!

- Handla efter säsong och extrapriser. Kolla i bladen eller på nätet vilka extrapriser som är aktuella. Det är alltid någon proteinkälla som är billigare än vanligt; kyckling, nötfärs, torsk, lax osv. Köp extra och lägg i frysen! Sedan är det också viktigt att hålla koll på säsong, främst då när det gäller frukt och grönt. Tex paprika är jättedyrt vissa perioder, medan andra är det rimligt pris. Det är lätt att man plockar samma gamla varor utan att kolla på eventuella prishöjningar, och sedan förstår man inte var pengarna tog vägen.

- Gör storkok. Laga extra mycket och lägg i matlådor som du kan frysa in.

- Ta vara på naturen. Jag hade till exempel alltid bär i frysen som jag hade fått med mig hemifrån. Jag bor i princip i skogen så blåbär, lingon och hjortron finns alltid i vår frys. Mamma gjorde även egen sylt som jag fick med mig och vips så var tillbehöret till morgongröten klart!

- Proteinpulver. Man får tycka vad man vill om proteinpulver, och vill man inte bruka det så behöver man inte. Riktigt mat är bättre. Men jag tyckte att det var himla smidigt för som student har man inte alltid råd att köpa kött som överlag är ganska dyrt. Det var ett smart mellanmål, eftersom att köpa massa burkar med keso eller kvarg blir dyrt i längden.


TIPS PÅ BRA LIVSMEDEL:
- Grönsaksavdelningen - morötter, lök, potatis, gurka, äpple, kål, broccoli, ärtor.
- Proteinkällor - ägg, kyckling, torsk, lax, nötfärs, tonfisk på burk, bönor, linser, kvarg, keso och proteinpulver.
- Kolhydratskällor - matvete, råris, knäckebröd, havregryn, fullkornspasta, müsli.
- Fettkällor - avokado, linfrön, kokosolja, solroskärnor och olivolja (stek i olja i stället för smör).

Grymt axelpass

Publicerad 2014-04-29 20:32:01 i Allmänt,

Efter det dåliga passet i lördags var jag inte jättetaggad till att gå på gymmet, men tog mig iväg idag ändå! Bestämde mig för att köra axlar. Passet blev knappt 45 minuter, men jag vilade nog inte mer än ett par minuter totalt! Körde en massa superset så det brände riktigt ordentligt :}
 
Kom även fram en kvinna till mig och hade lite funderingar kring en övning jag körde. Instruerade henne och visade var övningen skulle ta, och hon uppskattade det verkligen! Älskar när folk vågar komma fram och fråga, hellre det än att de lyfter fel och skadar sig. Jag ser nog väldigt sur ut ibland när jag är på gymmet, men det är bara för att jag är så fokuserad, men om någon kommer fram och vill något så blir jag bara glad!

 

Recept: grillad lax

Publicerad 2014-04-28 18:55:55 i Recept,

Igår gjorde mamma en otroligt god middag, grillad lax. Man måste inte alltid grilla kött!

Ingredienser
Fullkornsbulgur
Hackad spenat
Riven ost
Ärtor
Laxfilé
Citron
Potatis
Lök

Gör så här
Riv aluminiumfolie i bitar, pensla dem med smör. Lägg potatis och lök i botten. Lägg laxfilén ovanpå, krydda och avsluta med citron på toppen. Knyt ihop paketet, lägg det på grillen.

Vi hade lite för lite potatis hemma så vi gjorde även lite bulgur till. Kokade bulgur och blandade i spenat och riven ost. Kokade sedan frysta ärtor och serverade till!
 
 

Om

Min profilbild

Rebecca Rehn

En tränings- och hälsoblogg som fokuserar mycket på recept och tung styrketräning, men även välmående i stort. Jag som driver bloggen heter Rebecca, är 21 år gammal och kommer ursprungligen ifrån Härjedalen, men studerar just nu till Fysioterapeut på Uppsala universitet. Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela